MARCHÉ D’ ESCLAVES

onderwerping
MARCHÉ D’ ESCLAVES

Op een binnenplaats met zuilengalerijen is een groep kleurig uitgedoste mannen in de weer met het keuren van een bijzondere ‘koopwaar’.

ONDERWERPING

Ze loven en bieden op een mooie jonge, volledig naakte slavin. Onder de mannen onderscheiden we de verkoper en eigenaar van de vrouw, die achter haar op een lange stok leunt en een bezorgde blik werpt op de potentiele koper die het meisje inspecteert. Hij onderzoekt of het gebit van de slavin gezond en stevig is door zijn vingers in haar mond te steken, zoals bij een stuk vee. Zijn verfijnde kleding suggereert een zekere rijkdom en de tulband die hij over zijn gelaat draagt, lijkt erop te wijzen dat hij niet afkomstig is uit de stad waar de markt plaats heeft.

De twee andere mannen die over zijn schouders het gebeuren gadeslaan, wachten mogelijk hun beurt af om ook de koopwaar te taxeren. Op de voorgrond, tussen de arcaden, zijn andere figuren in een discussie gewikkeld en op de grond zit een groepje gesluierde vrouwen.
Gérôme schilderde vanaf de jaren 1860 frequent oriëntalistische thema’s doch met zijn pikante onderwerp en ongemakkelijk realisme gaat dit doek in tegen de conventionele aanpak van zijn uitgebreide repertoire in dit genre.


KEURING

toekomstige meester
De afgeworpen mantel toont duidelijk dat de slavin naakt gekeurd moest worden. Wanneer haar toekomstige eigenaar zijn vingers in haar mond brengt en ondertussen haar hoofd vasthoudt met zijn ander hand, blijkt hoe meegaand en gehoorzaam de slavin wel is. Haar huidige meester heeft kennelijk ‘goede manieren’ bijgebracht. Uit haar serene blik en ontspannen houding blijkt dat de slavin vertrouwen heeft in haar toekomstige meester.

Los van alle ethische overwegingen is het opmerkelijk om vast te stellen hoe een onderwerp van een naakte vrouw tussen geklede mannen, dat in 1863 een schandaal had ontketend met ‘Le Déjeuner sur l’herbe’ van Manet, in dit geval niet de minste ophef veroorzaakte.

Gérôme reisde vaak naar de Oriënt en legde een documentatie aan die hij gebruikte in zijn composities. We mogen aannemen dat hij ook zo te werk ging voor deze naakte verkoop en het realistisch aandoende decor. In het algemeen echter gaf de schilder er de voorkeur aan dit te verwerken in volstrekt conventionele en pittoreske composities.


SCHANDELIJK VERLANGEN

erotiek dat aanvaardbaar werd
Harmens, naakte odalisken, baden en serails gereserveerd voor concubines, groepjes mooie vrouwen die zich onbespied wanen terwijl ze hun charmes tentoonspreiden. Een van de geheimen achter het succes van het exotische oriëntalisme is dat het de gelegenheid bood om weg te dromen in een wereld die letterlijk en figuurlijk ver verwijderd was van de dagelijkse werkelijkheid en zich uit te leven in uitspattingen die ondenkbaar waren in de maatschappij van toen.

Hij was een meester in dat soort van erotiek dat aanvaardbaar werd gemaakt door de verwijzing naar de Oriënt. Onder voorwendsel barbaarse gewoonten uit het Oosten aan de kaak te stellen, schilderde hij een tafereel waarin de onderwerping van en het geweld tegenover een vernederde en naakte vrouw die tot genotsobject van de koper is gereduceerd, in hun volle omvang worden getoond.
Heel wat Parijse heerschappen zouden zich maar al te graag verborgen hebben achter de gezichten en tulbanden van deze oosterlingen.
J.L. GÉRÔME : Slavenmarkt, 1866. Olieverf op doek, 84.6 x 63.3 cm. Williamstown, Sterling and Francine Clarke

Ander kustwerken



COMMENTAAR

VOEG EEN REACTIE TOE

You must be logged in to comment.

Copyright © 2016 deccadent.com